About the French primary school teacher’s history : “universitarization”, professionalization and relative deprofessionalization (end of XIXth – beginning of XXIth century)

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About the French primary school teacher’s history : “universitarization”, professionalization and relative deprofessionalization (end of XIXth – beginning of XXIth century)

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Título: About the French primary school teacher’s history : “universitarization”, professionalization and relative deprofessionalization (end of XIXth – beginning of XXIth century)
Autor: Robert, André D.
Resumo: In the last quarter of the twentieth century, the “universitarization” of the French primary teachers (“instituteurs”) training triggered a profound change in their professional identity, which has been widely described and analysed by the literature. Insofar as, from a sociological point of view, the notion of professionalization process calls for comparisons between an earlier state and a present state of a profession in terms of actual status and symbolic recognition between the profession itself and the neighbour and / or rival professions, one can first emphasize the gains of professionalization obtained in a few decades by the “instituteurs”. However, each process positively evaluated resulting in more or less favourable results, it is possible to identify elements in the direction of a certain deprofessionalization understood from the same sociological perspective. Indeed, during the last two decades, the managerial turn and the rise of accountability have strongly affected the professional autonomy of teachers. Some interviews we have driven show this tendency to a form of deprofessionalization.No decurso do último quarto do século XX, a “universitarização” da formação de professores do 1ºciclo do ensino básico francês causou uma profunda mudança da sua identidade profissional, amplamente descrita e analisadas pela literatura. Na medida em que, de um ponto de vista sociológico, a noção de profissionalização leva a que se façam comparações entre um estado anterior e um estado atual de uma profissão em termos de status real e de reconhecimento simbólico, equacionando a profissão em si e as profissões afins e / ou rivais, pode-se primeiramente destacar os ganhos de profissionalização obtidos num tempo bastante restritos por esses professores. No entanto, em cada processo positivamente apreciado conduzindo a resultados mais ou menos favoráveis, é possível identificar elementos que vão no sentido de uma certa de-profissionalização, compreendida na mesma perspectiva sociológica. Com efeito, no decurso das últimas duas décadas, a virada gerencial e a ascensão da “accountability” afetaram significativamente a autonomia profissional dos professores. Algumas entrevistas que realizámos mostram esta tendência para uma forma de de-profissionalização.Au cours du dernier quart du XXe siècle, l ‘«universitarisation» de la formation des instituteurs français a provoqué un profond changement de leur identité professionnelle, largement décrite et analysée par la littérature. Dans la mesure où, d’un point de vue sociologique, la notion de professionnalisation appelle des comparaisons entre un état antérieur et un état actuel d’une profession en termes de statut réel et de reconnaissance symbolique mettant en regard la profession elle-même et les professions voisines et / ou rivales, on peut d’abord souligner les gains de professionnalisation obtenus en un temps assez restreint par les instituteurs. Cependant, chaque processus positivement apprécié aboutissant à des résultats plus ou moins favorables, il est possible d’identifier des éléments qui vont dans le sens d’une certaine déprofessionnalisation, comprise dans la même perspective sociologique. En effet, au cours des deux dernières décennies, le tournant managérial et la montée de “l’accountability” ont fortement affecté l’autonomie professionnelle des enseignants. Certaines interviews que nous avons menées montrent cette tendance à une forme de déprofessionnalisation.En el último cuarto del siglo XX, la «universitarización» de la formación de los profesores de primaria franceses («instituteurs») desencadenó un cambio profundo en su identidad profesional, que ha sido ampliamente descrita y analizada por la literatura. En la medida en que, desde un punto de vista sociológico, la noción de proceso de profesionalización requiere comparaciones entre un estado anterior y un estado actual de una profesión en términos de estado real y reconocimiento simbólico entre la profesión misma y las profesiones vecinas y / o rivales, uno puede enfatizar primero las ganancias de la profesionalización obtenidas en algunas décadas por los «instituteurs». Sin embargo, cada proceso evaluado positivamente resulta en resultados más o menos favorables, es posible identificar elementos en la dirección de cierta desprofesionalización entendida desde la misma perspectiva sociológica. De hecho, durante las últimas dos décadas, el giro gerencial y el aumento de la «accountabiliy» han afectado fuertemente la autonomía profesional de los docentes. Algunas entrevistas que hemos conducido muestran esta tendencia a una forma de desprofesionalización.
URI: http://hdl.handle.net/10437/8937
Data: 2018


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