Santos, João de Almeida, orient.Freitas, Rui Manuel Nogueira Fernandes Lomelino de2019-12-232019-12-232019http://hdl.handle.net/10437/9960Orientação: João de Almeida SantosThe present dissertation aims to frame, present and analyse critically the Rosicrucian Manifestos of the 17th century. Fama Fraternitatis, Confessio Fraternitatis and Die Chymische Hochzeit – or Alchemical Marriage –, are three referential and seminal works which, by the way they have been valued over four centuries, can be considered as a cultural and a spiritual heritage of humanity. This dissertation’s goal is to provide a basis for a critical edition of the Manifestos. Furthermore, with this idea in mind, it is the purpose of this dissertation, to describe the historical context of the first edition of the Manifestos and to clarify some historical puzzles. We want in this dissertation to have a perception of their influence in society, in philosophical thought, in the arts, in the sciences, but also in later Rosicrucian, Masonic, Theosophical, or Anthroposophical schools. We will try here also to understand the sources that gave rise to the Rosicrucian thought. But above all, we want to understand the Rosicrucian proposal of the 17th century, in perspective with contemporary thinking.A presente dissertação visa enquadrar, apresentar e analisar criticamente os Manifestos Rosacruzes do século XVII. Fama Fraternitatis, Confessio Fraternitatis e Die Chymische Hochzeit - ou Casamento Alquímico -, são três obras referenciais e seminais que foram valorizadas ao longo de quatro séculos, podendo ser consideradas como uma herança cultural e espiritual da humanidade. O objetivo desta dissertação é fornecer uma base para uma edição crítica dos Manifestos. Além disso, com essa idéia em mente, é o objetivo desta dissertação, descrever o contexto histórico da primeira edição dos Manifestos e esclarecer alguns enigmas históricos. Queremos nesta dissertação ter uma percepção de sua influência na sociedade, no pensamento filosófico, nas artes, nas ciências, mas também nas escolas Rosacruzes, Maçônicas, Teosóficas ou Antroposóficas. Vamos tentar aqui também entender as fontes que deram origem ao pensamento Rosacruz. Mas acima de tudo, queremos entender a proposta rosacruciana do século XVII, em perspectiva com o pensamento contemporâneo.application/pdfporopenAccessRELIGIONSCIENCE OF RELIGIONESOTERICISMROSICRUCIAN ORDERMESTRADO EM CIÊNCIA DAS RELIGIÕESRELIGIÃOCIÊNCIA DA RELIGIÃOESOTERISMOROSA-CRUZOs manifestos rosacruzesmasterThesis202304027