Santos, Miguel Baião dos2020-12-142020-12-142020http://hdl.handle.net/10437/11547R-LEGO - Revista Lusófona de Economia e Gestão das OrganizaçõesVET learner´s mobility abroad is slowly getting importance to the individual employability. From 2014 until 2020 the VET mobility in Erasmus+ scope had financed almost one million mobilities. For VET institutions,companies, learners, and families the challenge is to have an efficient mobility that triggers the learner´s employability, giving an added value to the CV. However, the choice relays mainly on the alternative on short duration mobility or long duration mobility. What is the best option for the several actors? What benefits and constraints may arise in both durations? We have made an extensive revision of bibliography in order to answer these questions and help learners, companies, VET institutions and society to take smart decisions.A mobilidade do aluno de EFP no exterior está lentamente a ganhar importância para a empregabilidade individual. De 2014 a 2020, a mobilidade do EFP no âmbito do Erasmus + financiou quase um milhão de mobilidades. Para instituições de EFP, empresas, alunos e famílias, o desafio é ter uma mobilidade eficiente que estimule a empregabilidade do aluno, conferindo um valor acrescentado ao CV. No entanto, a escolha depende principalmente da alternativa de mobilidade de curta duração ou mobilidade de longa duração. Qual a melhor opção para os diversos atores? Que benefícios e limitações podem surgir em ambas as durações? Fizemos uma extensa revisão da bibliografia para responder a essas perguntas e ajudar alunos, empresas, instituições de EFP e a sociedade a tomar decisões inteligentes. Palavras-chave: Educação e Formação Profissional, Mobilidade, Longa Duração, Curta Duração, Erasmus +application/pdfengopenAccessMOBILIDADEPROGRAMA ERASMUSORIENTAÇÃO EDUCATIVAMOBILITY ERASMUS PROGRAMMEEDUCATIONAL GUIDANCEShort versus long duration mobility in vocational education and trainingarticle