Santos, Maria Célia2022Santos , M C 2022 , ' Paulo Freire, teaching museology and museums: a journey of discovery, learning and love ' , Cadernos de Sociomuseologia . https://doi.org/10.36572/csm.2022.vol.63.041646-3714Cadernos de SociomuseologiaA partir de uma análise sobre as ações de pesquisa, ensino e extensão, desenvolvidos em sua prática docente na Universidade Federal da Bahia e na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa, tendo a obra de Paulo Freire como um dos principais referenciais, a autora seleciona temas geradores dos universos freiriano e da museologia, aproxima-os e registra que estes foram alicerces importantes para o desenvolvimento de seu caminhar como museóloga-educadora-educanda. Analisa os contextos, as diferentes realidades concretas nas quais esteve imersa e com as quais foi, gradualmente, construindo ações dialógicas e colaborativas, aproximando-se da obra do Mestre. Problematiza a realidade dos museus, quando do seu ingresso no mundo da museologia, analisando os limites, os silêncios e o tecnicismo. Amplia suas reflexões sobre as práticas museais enriquecidas na dinâmica do processo social, ao sugerir a redefinição do conceito de fato museal e a inclusão de novas ações ao processo de musealização.From an analysis of the research, teaching and extension actions developed in her teaching practice at the Federal University of Bahia and the Lusophone University of Humanities and Technologies of Lisbon, with Paulo Freire's work as one of the main references, the authoress selects themes that generate the Freiriano universes and museology, approaches them and records that these were important foundations for the development of her walk as a museologist-educator-educanda. Analyzes the contexts, the different concrete realities in which the authoress was immersed and was gradually building dialogical and collaborative actions, approaching the work of the Master. Problematizes the reality of museums when enter the world of museology, analyzing the limits, silences and technicality. Broadens her reflections on the museal practices enriched in the dynamics of the social process, by suggesting the redefinition of the concept of museal fact and the inclusion of new actions to the process of musealization. © 2022, Lusofona University. All rights reserved.application/pdfporopenAccessFREIRE, PAULOMUSEOLOGIASOCIOMUSEOLOGIAMUSEOLOGYSOCIOMUSEOLOGYPaulo Freire, teaching museology and museums: a journey of discovery, learning and lovearticlehttps://doi.org/10.36572/csm.2022.vol.63.04https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85159834429&origin=inward