CICANT - Atas de Conferências Internacionais
URI permanente para esta coleção:
Navegar
Percorrer CICANT - Atas de Conferências Internacionais por autor "Luz, Filipe Costa"
A mostrar 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opções de ordenação
Item The digitalization of analogue stereo photographs and the creation of the digital stereo archive(Society for Imaging Science and Technology, 2019) Luz, Filipe Costa; Peixoto, Rodrigo; Oliveira, JorgeThis paper analyzes the problems arising from the remediation of the relief effect in the transition from analog to digital of stereo photography. One of the main problems in this conversion is the portability of the awe effect that constitutes an important part of the experience when viewing a stereo pair. This image conversion process, necessary to the creation and dissemination of digital files of 19th century stereoscopic photography, is not linear. The digital stereoscopic projection cards present a number of difficulties for a proper consistency reproduction of the relief effect. Through the study comparison of different viewing apparatus (both digital and analogue including 3D and VR) of a specific stereo image, we will present important results achieved with a sample of 134 participants that were exposed to these devices and propose a guideline manual for the digital stereo archive.Item O Movimento desfragmentado da Animação Japonesa : a ilusão animé(Edições Universitárias Lusófonas, 2011) Luz, Filipe Costa; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasAnimação é a técnica capaz de criar a ilusão de vida a partir de imagens estáticas que aparentemente ganham movimento através da rápida projecção de imagens e que pode ser revista em diferentes projectos cinematográficos, artísticos ou de vídeos comerciais. Analisar a produção de movimento em animação é percorrer trilhos que podem ajudar a revelar esse estranho interesse pelas formas animadas. Referimo-nos à estranha força (animar) que cria a ilusão de vida (animação) e à atracção que o seu resultado (movimento) poderá significar. Assim, pretendemos neste trabalho reforçar a importância que o movimento tem para a animação (1), quais as consequências que o “não movimento” poderão ter para a arte da animação (2) e relacionar o movimento que a animação produz com a tendência pós-humana de atracção, ou de receio pelo movimento artificial (3). Através da consulta de importantes obras no estado da arte da animação e da animé, pretendemos confrontar os resultados da investigação a desenvolver nos 3 pontos de partida atrás descritos para no final obtermos argumentos sólidos para um futuro trabalho de classificação da animação.Item Realism in Gameplay: Digital Fiction and Embodiment(Edições Universitárias Lusófonas, 2009) Luz, Filipe Costa; Damásio, Manuel José; Gouveia, Patrícia; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasIn this article we argue that digital simulations promote and explore complex relations between the player and the machines cybernetic system with which it relates through gameplay, that is, the real application of tactics and strategies used by participants as they play the game. We plan to show that the realism of simulation, together with the merger of artificial objects with the real world, can generate interactive empathy between players and their avatars. In this text, we intend to explore augmented reality as a means to visualise interactive communication projects. With ARToolkit, Virtools and 3ds Max applications, we aim to show how to create a portable interactive platform that resorts to the environment and markers for constructing the games scenario. Many of the conventional functions of the human eye are being replaced by techniques where images do not position themselves in the traditional manner that we observe them (Crary, 1998), or in the way we perceive the real world. The digitalization of the real world to a new informational layer over objects, people or environments, needs to be processed and mediated by tools that amplify the natural human senses.