Percorrer por autor "Cunha, Elsa Alexandra Pinto Ribeiro da"
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Item Treino cognitivo com recurso à realidade virtual em pessoas com perturbação pelo uso de álcool(2019) Cunha, Elsa Alexandra Pinto Ribeiro da; Oliveira, Jorge, orient.A presente dissertação integrada no Mestrado Neuropsicologia Aplicada, da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, tem como objetivo fundamental o estudo da avaliação e da aplicação de um Programa de Treino Cognitivo em Indivíduos com Perturbação pelo uso do álcool em regime de internamento. Esta investigação teve como objetivo avaliar o impacto de um programa de treino cognitivo com recurso à realidade virtual não imersiva no funcionamento cognitivo de pessoas com perturbação pelo uso de álcool. Para isso foram avaliados 36 participantes, em processo de internamento na Casa de Saúde do Telhal, na Clínica de Alcoologia Novo Rumo, divididos em dois grupos, o grupo de controlo (N=17), apenas fez tratamento tradicional, e o grupo experimental (N=19), fez tratamento tradicional + RV. Os dois grupos foram avaliados através de uma bateria de testes neuropsicológicos, no início e final do tratamento. A intervenção decorreu durante o mês de internamento, realizando-se 10 sessões de treino cognitivo. O programa incide nas funções que geralmente se encontram em défice, como é o caso da Atenção, Memória, Memória de Trabalho, Capacidades Visuo-Espaciais e Funções Executivas. Os resultados demonstram que as atividades de estimulação cognitiva, que incidem sobre capacidade de sequenciação, capacidade atencional e a flexibilidade cognitiva, tendem a melhorar o desempenho destas dimensões nestes sujeitos. Já os resultados obtidos no grupo sujeito a diferentes tipos de PEC´s (RV+ tradicional) não demonstram diferenças significativasItem Virtual Reality Cognitive Training Among Individuals With Alcohol Use Disorder Undergoing Residential Treatment(Edições Universitárias Lusófonas, 2021-01-01) Gamito, Pedro; Oliveira, Jorge; Matias, Marcelo Alexandre Cabaça; Cunha, Elsa Alexandra Pinto Ribeiro da; Brito, Rodrigo; Lopes, Paulo Jorge Ferreira; Deus, Alberto; HEI-LAB (FCT) - Digital Laboratories for Environments and Human InteractionsBackground: Alcoholusedisorder(AUD)hasbeenassociatedwithdiversephysicalandmentalmorbidities.Amongthemain consequences of chronic and excessive alcohol use are cognitive and executive deficits. Some of these deficits may be reversed in specific cognitive and executive domains with behavioral approaches consisting of cognitive training. The advent of computer-based interventions may leverage these improvements, but randomized controlled trials (RCTs) of digital interactive-based interventions are still scarce. Objective: The aim of this study is to explore whether a cognitive training approach using VR exercises based on activities of daily living is feasible for improving the cognitive function of patients with AUD undergoing residential treatment, as well as to estimate the effect size for this intervention to power future definitive RCTs. Methods: This study consisted of a two-arm pilot RCT with a sample of 36 individuals recovering from AUD in a therapeutic community; experimental group participants received a therapist-guided, VR-based cognitive training intervention combined with treatment as usual, and control group participants received treatment as usual without cognitive training. A comprehensive neuropsychological battery of tests was used both at pre- and postassessments, including measurement of global cognition, executive functions, attention, visual memory, and cognitive flexibility. Results: In order to control for potential effects of global cognition and executive functions at baseline, these domains were controlled for in the statistical analysis for each individual outcome. Results indicate intervention effects on attention in two out of five outcomes and on cognitive flexibility in two out of six outcomes, with effect sizes in significant comparisons being larger for attention than for cognitive flexibility. Patient retention in cognitive training was high, in line with previous studies. Conclusions: Overall, the data suggest that VR-based cognitive training results in specific contributions to improving attention ability and cognitive flexibility of patients recovering from AUD. Trial Registration: ClinicalTrials.gov NCT04505345; https://clinicaltrials.gov/show/NCT04505345