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Percorrer por autor "Flores, Victor"

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    Curating moving images : Laurent Mannoni on his Archaeology of the Cinema
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2025) Flores, Victor; Saraiva, Beatriz; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies
    In 2024, the 30th anniversary of Laurent Mannoni’s seminal work The Great Art of Light and Shadow: Archaeology of the Cinema was marked. Published in 1994 on the occasion of the centenary of cinema, the book is a cornerstone in the study of the origins of moving images, drawing on extensive archival research and an intimate understanding of cinematic technology. Mannoni’s approach resonates with the broader field of Media Archaeology as it explored the rich tapestry of innovation and experimentation that preceded the dominant narratives of cinema’s birth. Victor Flores and Beatriz Saraiva engage Mannoni in a retrospective that spans his decades-long career at the Cinémathèque française, where he has played a pivotal role in exploring, preserving, and celebrating the material history of cinema. From his serendipitous early encounters with luminaries like Lotte Eisner to his passion for resurrecting forgotten technologies, Mannoni shares insights into his methodology, the evolution of media archaeology, and the enduring importance of objects like the magic lantern in understanding cinema’s trajectory. As Mannoni reflects on the challenges of conserving film heritage and the role of new technologies, he offers a vision for the future: the dream of a comprehensive French cinema museum, a space that bridges the gap between past and present while honoring the universal art of moving images. This interview took place over a video call connecting Lisbon and Paris on 25 October. It provides a tribute to his life’s work and an invitation to reconsider the intricate interplay of light, motion, and machinery that defines the cinematic experience.
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    Editorial
    (Lusofona University, 2019) Flores, Victor; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies
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    Escultura digital: para uma nova declinação da matéria e do tacto
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2001) Flores, Victor; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da Informação
    Escultura virtual, escultura digital ou ciberescultura emergem na actualidade da arte digital como o novo e promissor impacto que a técnica obteve na escultura contemporânea. Sendo a valência tradicional da escultura deduzida do espaço, do factor presença e da sua iminente fisicalidade, o digital vem apresentando-a num suporte que, em última análise, é apenas numérico, matemático e luminoso. Tal articulação digital introduz a escultura no imatérico, no evanescente e na actualização temporal permanente. Consideradas as vantagens que o novo medium traz em termos de libertação para o próprio fazer artístico (ausência da gravidade, da resistência dos sólidos, da dependência dos materiais, etc.), resta-nos uma reflexão em termos das suas novas articulações com a matéria, das suas potencialidades interactivas e estéticas, assim como uma análise atenta daquele que parece vir a ser o seu maior aproveitamento: a esteticização do mundo virtual. Cabe-nos cada vez mais o papel de reconhecer a importância da presença da estética (e das suas diferentes artes) na programação de um mundo virtual. A par do sucesso das cibergalerias de escultura digital, das Bienais de escultura virtual (Intersculpt, etc.), e das novas técnicas de modelação 3D que se vêm afirmando no abrangente quadro da ciberestética, acresce a necessidade de uma integração do corpo do utilizador neste novo ambiente, e nomeadamente dos seus sentidos através de uma denominada «tactilidade artificial». Esta vem sendo prometida pelas vias do tacto e da modelação manual, do sentido de peso, do som, entre outros, devolvendo à escultura uma dimensão extra-visual, prevendo-se com isso uma libertação da sua condição modernista.
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    Immersion and expanded spectatorships : notes on a reinvented field
    (Association of Moving Image Researchers (AIM), 2023-01-27) Flores, Victor; Martins, Susana S.; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies
    The special section “Immersion and expanded spectatorships” discusses how moving images have been intensely reinvented in recent virtual environments, promoting renewed forms of viewing that change and broaden the spectator’s experience. Engaging with the fact that the history of immersive media is often difficult to reconstruct and categorize clearly, the four essays here gathered reflect precisely such plurality of research lines. Simultaneously, they further demonstrate how this field has for long been shaped — and continues to be so — in a hybrid manner, through fruitful dialogues and mutual contamination.
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    The panorama of Congo : decolonising heritage through artistic research
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2025) Flores, Victor; Engelen, Leen; King, Linda; Mendes, Ana Maria David; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies
    This article delves into the complexities surrounding the Panorama of Congo, a challenging object of inquiry due to its exceptional size and contentious historical context. Commissioned by the Belgian Ministry of Colonies in 1913 to promote the Belgian Congo, the painting raises critical questions about colonial legacies amidst contemporary debates on decolonisation. Utilising artistic research as a central methodological tool, the FilmEU RIT Congo VR project explores the broader cultural issues hidden within this heritage object. Through a transdisciplinary approach, integrating artistic, media archaeological, and postcolonial perspectives, the research investigates the imperialist implications of immersive media, particularly panoramas, and the role of Virtual Reality in reinterpreting their embedded historical narratives. Highlighting the Congo VR project, the article showcases artistic creations and installations presented in exhibitions, emphasising the convergence of artistic research and decolonial approaches within museum contexts. This research contributes to a nuanced understanding of colonial heritage and its implications for contemporary discourse on cultural representation and memory.
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    O «pós-fotográfico» nas artes tecnológicas
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2012) Flores, Victor; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da Informação
    O termo «pós-fotográfico» não é hoje merecedor de muitos consensos e é, inclusivé, causador de alguma inquietação junto da crítica da imagem, pois apesar de procurar traduzir a actual viragem nas condições técnicas da representação visual, sugere também o fim de uma condição fotográfica da imagem. Foi de facto esse o espírito que norteou o conceito de «pósfotográfico» desde o início dos anos 90. O encontro da fotografia com a imagem digital foi então visto por vários autores como uma espécie de encontro daquela com a sua morte (Mitchell, 1992; Mirzoeff, 1999). Hoje, decorrido o primeiro impacto dos meios digitais sobre a imagem técnica, não nos parece sequer possível prever a curto ou médio prazo o «fim do fotográfico». Mas, mesmo assim, o termo persistiu por também poder descrever os modos como o fotográfico é actualmente citado, celebrado e também questionado pelas imagens digitais e pelas suas práticas artísticas.
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    Questões da forma e da anti-forma
    (Edições Universitárias Lusófonas, 1999) Flores, Victor; Centro Universitário Lusófona - Lisboa
Universidade Lusófona

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