Percorrer por autor "Neto, Filipa"
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Item Caracterização do potencial de uma multimistura vegetal utilizada como suplemento alimentar na luta contra a insegurança nutricional em Moçambique(Edições Universitárias Lusófonas, 2016) Neto, Filipa; Martins, Margarida Moldão; Goulão, Luís F.; Escola de Ciências e Tecnologias SaúdeEm países em desenvolvimento, uma das formas de combate à carência de micronutrientes da população é o recurso a suplementos alimentares, comummente chamados de multimisturas, definidas como o produto obtido através da secagem, torrefação, moagem e mistura de ingredientes de origem vegetal. Neste trabalho pretendeu-se estudar a composição e adequabilidade de uma dessas multimisturas, desenvolvida numa comunidade vulnerável em Nampula,Moçambique, e utilizada no combate da carência de micronutrientes em grávidas, lactantes e crianças até aos 8 anos. A composição de micronutrientes da multimistura, desenvolvida com base em produtos locais, não se mostrou estatisticamente diferente da descrita em suplementos alimentares comerciais usados em países industrializados. Com base nas determinações efetuadas e nas necessidades nutricionais de cada grupo etário, constatou-se que as doses diárias recomendadas atualmente são nutricionalmente insuficientes sendo necessário, no mínimo, duplicar a quantidade de multimistura ingerida por cada um dos grupos. A exceção é o grupo das crianças dos 1 aos 3 anos onde a duplicação da dose seria prejudicial, pois implicaria que a dose diária aceitável de magnésio fosse ultrapassada. São sugeridas ainda algumas medidas para otimizar a composição da multimistura, de modo a garantir adequados níveis de segurança nutricional às famílias das comunidades-alvo.Item Memeability and sharenting : the affective economy of children on social media(SAGE Publications Ltd, 2025-03-12) Marôpo, Lidia; Jorge, Ana; Carvalho, Bárbara Janiques de; Neto, Filipa; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New TechnologiesThis article considers how children’s memeability is entangled with commercial sharenting narratives through two case studies of (mothers) influencers and their daughters in Brazil and Portugal. The Brazilian mother privileges cute aesthetics by enchantment in an inspirational sharenting and does not promote the child’s memeability. In contrast, the Portuguese influencer privileges cringe aesthetics, encouraging her daughter’s memeability by exploring the ambivalence of parenting with humor in a transgressive sharenting. The findings point to the unpredictability and uncontrollability of the memetic culture. In Brazil, the child’s image was appropriated for playful and parodic engagement, neglecting her privacy, reputation, and well-being despite her mother’s public complaint. This unauthorized memeability results from the girl’s celebrification after her display in viral content and advertising campaigns. In contrast, the encouraged memeability of the Portuguese influencer does not exceed her community of followers since her daughter’s recognition seems limited to an extension of the mother’s self.Item ‘When you realise your dad is Cristiano Ronaldo’ : celebrity sharenting and children’s digital identities(Routledge, 2022) Jorge, Ana; Marôpo, Lidia; Neto, Filipa; CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New TechnologiesSharenting, or the practice of sharing one’s parenting or information about one’s children on social media, occurs in an increasingly platformized digital culture, where visual formats are central across participatory and commercial repositories. This paper investigates the articulation between sharenting as performed by celebrities and the wider construction of children’s digital identities. Through qualitative content analysis, this research looks at how Cristiano Ronaldo, the most-followed individual on Instagram since 2018, his partner, and his mother shared information about his children on that social media platform between 2018 and 2020. Through manual exploration, we searched for Ronaldo’s children across a variety of digital spaces. Our analysis reveals that sharenting on Instagram engages audiences through the portrayal of children as the parents’ extended self. Content from Instagram and news media is appropriated in vernacular and commercial digital spaces for conflicting affects: the cute father-son dyad, and the son as extension of the uber-famous, vain father. This extreme case shows how the digital identities of children of celebrities are widely public, formed by the everyday, intimate content of the family’s life, which is persistent and collectively recreated by news media, vernacular culture, and commercial platforms. Keywords: Instagram; memes; football; affect; family; social media