Revista Lusófona de Ciência e Medicina Veterinária Vol. 13 (2022)
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Percorrer Revista Lusófona de Ciência e Medicina Veterinária Vol. 13 (2022) por autor "Catita, Joana"
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Item Como comunicam as células? : em busca de Notch e dos seus parceiros(Edições Universitárias Lusófonas, 2022) Batista, Mariana; Soares, Maria; Marques, Cátia; Catita, Joana; Catarino, José Carlos Mota; Faísca, Pedro; Faculdade de Medicina VeterináriaNo crescimento, desenvolvimento e homeostasia dos seres multicelulares as suas células devem comunicar entre si eficientemente. Entre as várias estratégias possíveis, a via de comunicação intercelular Notch é uma das mais bem conservadas entre os metazoários. Notch está frequentemente implicada na regulação da diferenciação/proliferação celulares, sendo as suas ações específicas da célula em causa, do tecido onde se encontra e da fase de desenvolvimento do animal. Assim, a sua presença e atividade pode variar de acordo com os vários processos fisiológicos e patológicos de uma dada espécie. A regulação do desenvolvimento embrionário não é totalmente conhecida. A primeira autora desenvolveu estudos sobre a implicação da Notch na primeira diferenciação celular (de mórula para blastocisto), caracterizando a presença das proteínas que compõem Notch e a transcrição dos mRNA que lhes dão origem foi avaliada em embriões individuais –conjuntos de 70 células (no máximo) com forma esférica. Verificou-se que Notch é importante nesta fase, controlando o ritmo do desenvolvimento através do controlo de vários marcadores de pluripotência/diferenciação. Uma das características de processos neoplásicos é a incapacidade das células regularem o seu crescimento/diferenciação e Notch tem sido implicada nesta desregulação em humanos, incluindo em carcinomas das células escamosas. Num estudo da FMV-ULHT, constatou-se que esta é uma neoplasia comum em gatos em Portugal, sabendo-se também que diminui a sua qualidade de vida, implicando amiúde a eutanásia. Neste sentido iniciou-se um projeto de investigação exploratório para averiguar a presença da Notch nestes tumores e a sua relação com critérios de malignidade. Esta será a base para futuramente desenhar terapêuticas inovadoras dirigidas e eficazes, potencialmente transversais a Medicina Veterinária e Humana. Palavras-chave: Comunicação intercelular, Desenvolvimento, Neoplasia, Expressão génica, Notch.Item Towards collaborative research between veterinarians, zooarchaeologists and geneticists: the case of the CRIAS project(Edições Universitárias Lusófonas, 2022) Pires, Ana Elisabete; Batista, Mariana; Alves, Maria Margarida Ferreira; Ferreira, Dulce; Gabriel, Sónia; Braga, Giovana; Soares, Maria João; Catita, Joana; Faculdade de Medicina VeterináriaThere is a need to shift the research culture and embrace collaborative partnerships, involving multiple teams with complementary expertise. Anatomical examination of animal bones found at archaeological sites may provide information regarding species, age and sex identification and find evidence of past animal use. Additionally, animal remains may help reconstruct prehistoric human-animal relations and deduce our past behaviors. The ongoing CRIAS project was developed to diminish the lack of information in veterinary and zooarchaeological literature as far as neonatal/young-aged pig skeleton development. Based on bone analysis, radiographic and CT images of Sus scrofa domesticus at 12 weeks, our team has fully described the ossification centers of long bones, as well as diaphysis measurements. These data, not only have improved anatomical and clinical knowledge of this species, but also enhanced zooarchaeological knowledge about the bones of young Sus specimens which sometimes are found in archaeological contexts and are difficult to identify. Contrary to adult specimens, the underdeveloped or even absent skeletal landmarks in newborns and juveniles may impair their species identification. This research has also contributed to benefit society by improving animal health and welfare, while at the same time providing our students with better educational resources, taking into account their future activity on a wide range of relevant areas of the Veterinary profession. Moreover, a novel close collaboration with an external entity - the Laboratório de Arqueociências (DGPC) was created, which brings advantages for the development of additional studies in the Veterinary and Zooarchaeological sciences hybrid area. Keywords: juvenile pig anatomy, skeleton development, reference osteological collections, zooarchaeology, collaborative research. Financing: ULHT-FMV - projecto exploratório 2021 – CRIASItem Transdisciplinary development of a bovine surgery simulator(Edições Universitárias Lusófonas, 2022) Dâmaso, Ângela; Catita, Joana; Marcelino, Eduardo; Silva, João Cannas da; Sousa, Pedro Miguel; Cascalheira, Ricardo; Faculdade de Medicina VeterináriaThe global increase of veterinary students, the growing demands for high standards in educational quality, and the biosecurity and physical risks have led many veterinary education establishments to use models to simulate clinical procedures. Traditionally, teaching clinical areas of medicine starts with the explanation of fundamental theoretical concepts, followed by application in a real clinical context using live animals. Large numbers of students may interfere with animal welfare, decrease the opportunity for direct animal contact and diminish educational quality. Model simulation allows "learning by doing" and the development of practical skills in scenarios that resemble reality, without the need for live animals, and therefore brings safety and practical training regardless of the number of students. To date, there is no bovine abdominal surgery simulator commercially available.This work aims to develop a bovine abdominal surgery model simulator that supports practical training and to evaluate how this model can positively impact the learning process of veterinary students. The project is a ULHT transdisciplinary work of professors, technicians, and students from Veterinary Medicine, Computer Science, and Imaging. We will generate all the digital data needed for 3D printing of the model components, and the simulator will have materials of variable flexibility. In 2023/24, the model will be used in PCC II and CEP I classes. A questionnaire will assess teachers and students’ perception of the pedagogical experience using the model simulator, and practical tests will determine the level of clinical knowledge and skills acquisition.Keywords: Veterinary, Teaching, Simulator, Bovine, Surgery. Projeto submetido a Bolsa de Projeto Estratégico FMV-ULHT 2022.