Percorrer por autor "Estermann, Josef"
A mostrar 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de ordenação
Item Hacia una interversidad de saberes : Universidad e interculturalidad(University of Lusophone Humanities and Technology, 2015) Estermann, Josef; Tavares, Manuel; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoThe university has affirmed itself throughout history as one of the poles of the spread of Western values and European and Western civilization. The construction of the university model in Latin America followed the fundamentals, principles and objectives of European universities, working, historically, as the cornerstone of Western Christian civilization. Mental and intellectual decolonization process manifests an monocultural and Eurocentric conception of the university, either in their structure or on the knowledge model that transmits. In this sense, cultural diversity existing in Latin America requires the construction of another University model which gives an account this epistemological diversity and contributes to the fulfillment of historical justice and the inclusion of cognitive cultures and peoples who have been silenced and oppressed by the various processes of colonization. Should be, not a university but a “interversity” which exceeds the academic monoculturalism.Item Ya no mirarse con los ojos del amo : apuntes sobre una educación descolonizadora y descolonial(University of Lusophone Humanities and Technology, 2020) Estermann, Josef; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoPara alcançar uma educação verdadeiramente descolonizadora e descolonial, é preciso praticar uma desconstrução intercultural crítica dos esquemas mentais “coloniais” e ir além de uma concepção culturalista do mundo. Isso significa que é necessário adotar diferentes rupturas epistemológicas para que não mais vejamos com os olhos do outro e reproduzamos as introjeções mentais do colonizador e do neo-colonizador. Tomando como exemplos as novas constituições políticas “descoloniais” da Bolívia e do Equador, advertimos sobre os perigos de uma educação descolonial superficial e de maquiagem que não questiona as verdadeiras relações de poder. Palavras-chave: epistemologia; Abya Yala; descolonização; educação; conhecimento; interculturalidade; colonialidade.