Percorrer por autor "Mansuklal, Shivani Atul"
A mostrar 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de ordenação
Item GBL for Psychological Intervention Related Skills: What Challenges? What Paths?(Dechema e.V., 2021) Sousa, Carla Patrícia Gonçalves e; Fonseca, Micaela; Mansuklal, Shivani Atul; Carvalho, Jéssica; Silva, Diogo; Neves, Pedro Pinto; Luz, Filipe Costa; Salvador, Ágata; Costa, Leonor Pereira da; Oliveira, Jorge; Gamito, Pedro; HEI-LAB (FCT) - Digital Laboratories for Environments and Human InteractionsIn recent research, games have become an important reference with regards to learning skills with certain characteristics, as well as in promoting contemporary literacies. Games have similarly become highly relevant in the promotion of psychological well-being and mental health. Even considering this role in promoting learning in general, soft skills, motivation, cooperation, empathy, among others, in the field of psychological intervention, the potential of games has been much more applied to patients than to the psychologists and their professional development. The present study aims at mapping the intersection between psychological intervention related skills learning and game-based pedagogical strategies. For such purpose, a Systematic Literature Review was conducted through some of the most relevant scientific databases. The obtained sample was further selected following the PRISMA guidelines with screening and eligibility processes based on inclusion criteria, defined considering the research’s aim. Non-peer reviewed research and studies aimed at other pedagogical approaches, such as gamification, were excluded from the final sample. Papers were categorized, coded, and analysed through statistical procedures and content analysis techniques. The results contextualize games as effective and feasible tools in the professional development of psychologists and psychology graduates, simultaneously highlighting the scarcity of resources in this field and the need for more experimental and quasi experimental approaches to foster evidence-based pedagogical choices. Keywords: GBL, Psychology, Psychology Learning, Psychology Students, Mental Health Professionals, TherapistsItem Treino de competências com pacientes virtuais : validação do guião de entrevista clínica e caso clínico(2021) Mansuklal, Shivani Atul; Gamito, Pedro, orient.A entrevista clínica envolve competências adquiridas através da atualização científica e treino, porém, a literatura científica é escassa e não existe um modelo de treino com base científica. Acresce-se o uso de pacientes virtuais (PV) no contexto de saúde, ainda que este não se verifica no contexto da psicologia. O objetivo é compreender as áreas essenciais a explorar durante a anamnese e validar um guião de primeira entrevista e um caso clínico como recursos pedagógicos de condução de entrevista para estudantes de psicologia. 13 psicólogos constituíram quatro grupos focais. Dois grupos representaram uma primeira fase de recolha de dados, ao qual se seguiu a modificação dos materiais de acordo com a análise dos relatos, e as restantes, uma segunda fase de validação. O guião de entrevista foi considerado adequado na sua estrutura e na sua abrangência. Na primeira fase, as sugestões foram: reorganizar determinadas secções; diminuir a sua extensão; e utilizar perguntas mais abertas e linguagem adequada ao cliente. Na segunda fase, estas foram: diminuir a extensão; e utilizar linguagem menos focada no problema. O caso clínico foi considerado adequado nas duas fases, porém sugeriu-se inserir feedback do terapeuta. Refere-se, ainda, a pertinência do mesmo para o objetivo do estudo.