Percorrer por autor "Silva, Marco Fraga da"
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Item Importance of storytelling and speculative fiction in the transition into a posthuman ecosystem(Lusofona University, 2022) Silva, Marco Fraga da; Damásio, Manuel José; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da InformaçãoNarratives have been witnessing a state of enfoldment within the virtual world(s) since the proliferation of transmedia story worlds and new media art works. The aesthetics of enfoldment are discussed by Laura U. Marks within different trends in media art. She follows a genealogy of media art that has its roots in premodern Islamic concepts. Enfoldment is therefore situated as the broad framework of this paper’s discussion. Since the prevalence of the concept of transmedia storytelling, coined by Henry Jenkins in 2007, different franchises (be it in entertainment and others) have adopted certain narrative tropes to create a transmedia presence or universe. One of these tropes is the usage of multi-linear storytelling. Multi-linearity is one of the forms narrative storytelling that liberates a story from its temporal structure, making the consumption of narrative open to the end user. Parafiction, on the other hand, denotes instances when the lines between fact and fiction become blurry creating contemporary artworks where story worlds are essential for the dissemination of the works themselves. According to Lambert-beaty (2009) “the slew of recent writings trying to describe or explain this condition ranges from philosophical explorations of ‘the ethics of the lie’, to moralist warnings about our entry into ‘the post-truth era’” (Lambert-beatty, 2009). The following article aims at dissemi nating past scholarship on multi-linear and parafictional storytelling in trans and new media art in an attempt at shaping the the oretical framework of my doctoral thesis project; a podcast series intended for online dissemination that features conversations between a fictional character and non-fictional historical figures.Item Scriptment e adaptação para bd das "chronicles of the earth and the sea": estudo para projecto de ficção especulativa e sua transmediação(2016) Silva, Marco Fraga da; Damásio, Manuel José, orient.A presente dissertação, integrada no Mestrado em Estudos Cinematográficos da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, é uma dissertação teórico-prática por projecto que lança as bases para a criação do Worldbuilding e transmediação de um conjunto de narrativas intituladas “Chronicles of the Earth and the Sea”. As crónicas integram o género da Ficção Especulativa que contém os géneros do Fantástico, da Ficção Científica e do Horror. É uma espécie de género ‘chapéu’ agregador dos géneros acima citados e seus subgéneros. Para estruturar a narrativa das crónicas recorreu-se a estruturas experimentadas e validadas pela indústria literária e cinematográfica – o ‘Monomito’ de Campbell, ‘A Viagem do Herói’ de Vogler e ‘O Paradigma’ de Field. O scriptment (sinopse longa formatada como um guião) foi o formato cinematográfico seleccionado para a escrita das crónicas. Este permitiu criar o conjunto de narrativas que integram o Universo Expandido das “Chronicles of the Earth and the Sea”. Depois de escolhida uma das narrativas – a do protagonista Uluru-Kata – esta foi trabalhada e aprofundada nesta dissertação. O objectivo principal é utilizar as crónicas para explorar temas e assuntos diversos de interesse pessoal e, pelo caminho, criar um produto de entretenimento e catarse. A Banda Desenhada desenvolvida para esta dissertação adapta uma pequena parte do Worldbuilding das crónicas focando-se numa lição que Uluru-Kata recebe quando criança e serve de ‘prova de conceito’ para a futura transmediação da narrativa. A transmediação das crónicas aqui planificada irá desenvolver-se ao longo dos próximos anos através da fragmentação das várias narrativas por diferentes plataformas. A planificação divide-se em três fases: a primeira incide sobre Literatura Gráfica (BD), a segunda sobre Literatura e a terceira sobre a componente audiovisual (Cinema, TV e Videojogos).Item Videogametism : consolidating the recognition of video games as an art form(Lusofona University, 2020) Silva, Marco Fraga da; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da InformaçãoBecause video games are still considered ’low culture’ by many whilst being one of the most important art forms of the XXI century, this paper proposes a new concept for the field of game studies with the main goal of being a useful tool for the consolidation of the artistic recognition of the medium. A few countries have officially recognized video games as an art form and implemented legislation to support video game artists and their work; unfortunately, many governments still do not recognize this artistic field. For video games to achieve a widespread artistic legitimation it is necessary more critical thinking and institutional validation. The proposed neologism – ‘videogametism’ – is an appropriation of the Eisensteinian concept of ‘cinematism’ and, as Sergei Eisenstein’s legitimation term, ‘videogametism’ intends to support the recognition of video game artistic status, asserting that all art forms are present in this medium and that some artistic artifacts are ‘videogamatic’.