ECATI - Revistas Científicas
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Percorrer ECATI - Revistas Científicas por assunto "3D VISUAL EFFECTS"
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Item 3D negative space beyond stereoscopy(Edições Universitárias Lusófonas, 2017) Parmeggiani, Paolo; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da InformaçãoThis paper investigates the relationship between photography, stereoviews and visual icons in Venice, and proposes an experimental video that integrates stereoscopic representations with ambient sounds. The article opens with a historical analysis of the stereoviews made in Venice, highlighting the repertoire of subjects, technology and stylistic choices adopted by the most relevant photographers of the late nineteenth century. The second section proposes an experimental project that attempts to replace the Venetian iconic touristic photographs and stereoviews. The aim is to investigate how to help the viewer focus on depth and negative spaces in a virtual space by walking him/her through different parts of the urban layout. The author discusses which of the main features are adopted to create an immersive experience through a digital combination of stereoscopic photography and binaural ambient sounds. The result indicates that it is possible to capture the essence of the 3D experience of a typical touristic sightseeing tour by applying specific digital transformations to a stereoscopic kinematic flow.Item 3x3D – a sobreposição de imagens volumétricas como investigação estética do potencial da montagem(Edições Universitárias Lusófonas, 2019) Pereira, Fabiano; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da InformaçãoA sobreposição de imagens é um recurso de montagem utilizado desde os primórdios do cinema, quase sempre pouco reconhecido como efeito de verossimilhança. No filme 3x3D (França/Portugal, 2013), vários tipos de sobreposição que evidenciam esse estilo de montagem são empregues e, mais atipicamente ainda, somados ao efeito 3D. O intuito deste artigo é investigar a eventual originalidade deste procedimento, tanto a sua forma como o conceito, a partir de um levantamento da produção cinematográfica em 3D ficcional filmado – excluindo-se, portanto, as animações –, o pré-cinema e os cinemas experimental e expandido. A análise deve indicar como a montagem do filme acrescenta complexidade tanto à construção perceptível de imagens sobrepostas, quanto à imagem fílmica tridimensional. Assim, pode-se observar a relação do 3D nas imagens audiovisuais contemporâneas e estimar a sua possível evolução.Item Reflexive perplexities : the virtual camera in ‘she’s not there’(Lusofona University, 2017) Moyes, Peter; Harvey, Louise; Escola de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias da InformaçãoWe report on the conception, production and delivery of the live music, live performance, 3D animated project She’s Not There that opened the CILECT congress in Brisbane November 2016. We discuss the operations of the virtual camera in framing the virtual 3D space within the real space of the theatre stage. We muse on this Mixed Reality mode within the context of Goudal’s conception of cinema as fostering in its audience a ‘conscious hallucination’ (1925); the appeal of our project is contingent upon the audience being able to view outside of the frame while enjoying the fantasy within, to knowingly invest in its illusion.