Revista Lusófona de Ciências da Mente e do Comportamento
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Percorrer Revista Lusófona de Ciências da Mente e do Comportamento por assunto "ANSIEDADE"
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Item Aplicación del ISRA-J en Adolescentes(Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Moretti, F.; Galeazzi, A.; Tobal, J. J. Miguel; Vindel, A. Cano; Escola de Psicologia e Ciências da VidaIn this paper are exposed the results obtained by the administration of the ISRAJ for adolescent Inventory to a Spanish sample of adolescents. The ISRA-J is a multidimensional instrument rating anxiety and has been woked out by the Department of General Psychology in collaboration with the University Complutense of Madrid (A. Cano Vindel and J.J. Miguel Tobal, 1985). As the adults version of ISRA (Inventario de Situaciones y de Respuestas de Ansiedad), so the ISRA-J for adolescents presents various potentially anxious situations and the answers can be cognitive, physiological or motor. The study of the psychometric properties of the ISRA-J is the main purpose of this work and a sample of 178 Spanish normal adolescents of both genders, between 12 and 18 years, proceeding from various high schools of the Community of Madrid, has been surveyed. The outcomes will be presented and discussed, with particular regard to the validity properties (factor analysis and concurrent validity with the STAI of Spielberger) and gender and age differences resulting by the Anova analysis.Item Intervención psicológica en mujeres menopáusicas : implantación de un programa para la reducción de la ansiedad y depresión(Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Camuñas, N.; Ojeda, J.; Prieto, L.; Vindel, A. Cano; Iruarrizaga, I.; Tobal, J. J. Miguel; Escola de Psicologia e Ciências da VidaAnxiety and sadness are emotional responses which commonly ocurred in all human beings; however, high levels of such responses can lead to allow the onset of emotional disorders, often involved in women during the menopausal period (Hunter, 1990; Sánchez-Cánovas, 1996). In this paper, a cognitive-behavorial programme is presented for reducing anxiety and depression levels in group of women (n=9) with ages ranging between 50 and 61 years. This programme was carried out in the C.I.S. of Arganzuela (Madrid City Hall). The programme included 15 sessions structured in three phases: pre-treatment assessment, treatment, and post-treatment assessment. During pre and post- treatment phases the following assessment instruments were administared: The Inventory of Situations and Responses of Anxiety - ISRA- (Miguel-Tobal & Cano Vindel, 1986, 1988, 1994), the beck Depression Inventory -BDI- (Beck, ward, Mendelson, Mock & Erbaugh, 1961; Beck, Rush, Shaw y Emery, 1979), and the Inventory of Solving and Coping with Problems (Miguel Tobal & Casado, 1992). Treatment phase focused on the application of several cognitive-behavioral techniques for controlling the above mentioned variables. Results showed signifcante decreases in both anxiety and depression levels and an increase in psychological well-being.Item Jogos de computador violentos e seus efeitos na hostilidade, ansiedade e activação fisiológica(Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Ferreira, Patrícia Arriaga; Miguéis, Maria Lurdes; Carneiro, Paula; Soares, Sandra; Esteves, Francisco; Escola de Psicologia e Ciências da VidaEste estudo analisou os efeitos da violência dos jogos electrónicos no estados de hostilidade, ansiedade e a activação emocional em Estudantes Universitários. Participaram nesta experiência 28 indivíduos, do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 18 e os 24 anos. Foram utilizados dois jogos de computador, ambos de acção, mas de conteúdo distinto: um jogo de corridas, não violento e um jogo classificado pela indústria de “tiro-neles”, com violência. Para avaliar a activação fisiológica foi medido o batimento cardíaco antes e durante as duas condições experimentais. AHostilidade e a Ansiedade Estado foram avaliadas através de medidas de auto-relato, aplicadas após os indivíduos terem jogado ambos os jogos. Os resultados evidenciaram que jogar jogos de computador exercem um impacto inicial na frequência cardíaca, com tendência a diminuir ao fim de um certo tempo de habituação. Em relação aos efeitos da violência, verificámos que jogar jogos com conteúdos violentos pode aumentar a curto prazo pensamentos e sentimentos de hostilidade. Não se registaram diferenças ao nível da ansiedade entre os dois grupos, mas verificou-se que maiores índices de ansiedade estavam associados a uma menor frequência de jogo e de tempo dispendido em cada sessão.