ULusófona - Centro Universitário de Lisboa
URI permanente desta comunidade:
Navegar
Percorrer ULusófona - Centro Universitário de Lisboa por assunto "20TH CENTURY"
A mostrar 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de ordenação
Item About the French primary school teacher’s history : “universitarization”, professionalization and relative deprofessionalization (end of XIXth – beginning of XXIth century)(Edições Universitárias Lusófonas, 2018) Robert, André D.In the last quarter of the twentieth century, the “universitarization” of the French primary teachers (“instituteurs”) training triggered a profound change in their professional identity, which has been widely described and analysed by the literature. Insofar as, from a sociological point of view, the notion of professionalization process calls for comparisons between an earlier state and a present state of a profession in terms of actual status and symbolic recognition between the profession itself and the neighbour and / or rival professions, one can first emphasize the gains of professionalization obtained in a few decades by the “instituteurs”. However, each process positively evaluated resulting in more or less favourable results, it is possible to identify elements in the direction of a certain deprofessionalization understood from the same sociological perspective. Indeed, during the last two decades, the managerial turn and the rise of accountability have strongly affected the professional autonomy of teachers. Some interviews we have driven show this tendency to a form of deprofessionalization.Item Arquitectura e Binário, 1940-1979 : as (in)visibilidades das mulheres na arquitectura portuguesa(2017) Almeida, Tiago Alexandre Catarino de; Pedrosa, Patrícia Alexandra Dias Santos, orient.Esta tese tem como objectivo contribuir para a história das mulheres na arquitectura portuguesa, procurando traçar uma parte do seu percurso através da visibilidade das mulheres na imprensa da especialidade, em particular nas publicações realizadas nas revistas Arquitectura e Binário no período compreendido entre 1940 e 1979. É propósito desta dissertação procurar entender, através da análise do momento de publicação e da frequência e constância destas publicações no espaço de tempo em estudo, a evolução do envolvimento e aceitação da mulher no mundo da arquitetura em Portugal, procurando estabelecer uma relação com o contexto social, económico e político vivido no País ao longo das décadas em estudo. Numa primeira fase, é efectuada uma contextualização histórica da arquitetura em Portugal, seguida de uma recapitulização das publicações em arquitectura portuguesa. O tema da mulher é abordado através de noções da evolução do papel da mulher na Europa e posteriormente abordado o percurso do papel da mulher na sociedade portuguesa e na arquitetura em Portugal. Por fim, é apresentada a pesquisa efectuada nas duas publicações em estudo e analisados os resultados obtidos.Item Los problemas socio-ambientales en geografía : una lectura iberoamericana(Edições Universitárias Lusófonas, 2018) Claudino, Sérgio; Souto, Xosé; Araya Palacios, FabiánInstituida como disciplina escolar en el siglo XIX, con el objetivo de promover la identificación de los jóvenes ciudadanos con la patria, la finalidad de la Geografía es más describir un país armonioso que no denunciar los problemas sociales y ambientales. Esta tradición perdura hasta nuestros días, como lo demuestran los programas oficiales de Chile, España y Portugal. Los problemas socioambientales son desvalorizados y reducidos a una información estadística e icónica, que no reconoce los deseos de los ciudadanos. Este discurso está reforzado por la actuación de los organismos internacionales, más interesados en el desempeño de los alumnos en algunas áreas, que se consideran con impacto directo en la economía y en el mercado de trabajo, que en la formación ciudadana. Mientras, en el espacio iberoamericano, se han generado algunas redes sociales educativas que buscan una educación geográfica comprometida socialmente.Item Spanish Stereoscopic Commercial Photography in the 20th Century: 'El Turismo Práctico' and 'Rellev'(Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2018) Fernández Rivero, Juan Antonio; García Ballesteros, Maria TeresaThroughout the twentieth century, the two major projects carried out in Spain to commercialize ste- reoscopic photography were those of the Barcelona publishing house Alberto Martín and the photo- grapher José Codina Torrás, both projects with an obvious tourist orientation. During the decade of 1910, the publishing house Alberto Martín launches a collection of stereosco- pic views of Spanish cities and monuments entitled "El Turismo Práctico”. The views were presented in standard size card mounts, grouped by cities, usually presented in envelopes with fifteen prints. On the other hand, José Codina Torrás starts to make stereoscopic series in 1929 on the occasion of the international fairs of Seville and Barcelona. He uses the Verascope format (45x110 mm): positive glass plates marketed in cardboard boxes and grouped by themes. Later he published his collection of Spanish views in card mounts (6x13 mm). Along with these, and under the brand “Rellev”, he launches between 1930 and 1936 a range of side products, including various types of stereoscopes and projectors.