IMULP - Instituto de Mediação da Universidade Lusófona do Porto
URI permanente desta comunidade:
Navegar
Percorrer IMULP - Instituto de Mediação da Universidade Lusófona do Porto por assunto "COLLABORATIVE RESEARCH"
A mostrar 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de ordenação
Item Education and innovation: impacts during a global pandemic in a higher education institution.(Edições Universitárias Lusófonas, 2021) Vale, Ana; Coimbra, Nazaré; Martins, Alcina; Oliveira, José; FL - Faculty of LawResearch background: At the beginning of the year 2020, there was a shift in strategies and instruments in a short period of time, to respond to a situation of impossibility of face-to-face teaching. Thus, it is essential to reflect on an educational challenge, whose impacts continue on a global scale. Purpose of the article: The present article aims to analyse how the pandemic situation has been influencing education and learning in Higher Education. Methods: Having as context a higher education institution located in the municipality of Porto, a case study was developed that analysed teaching and learning methodologies applied throughout the 2019/20 academic year. For this research, a qualitative methodology was used, with semi-structured interviews with five teachers and opinion essays from nine students, with fourteen participants. The analysis was carried out using the Nvivo software, triangulating the perceptions of the two groups of interviewees. Findings & Value added: The results allow us to conclude that the participants are aware that collaborative work and the use of appropriate technological resources were essential to ensure teaching and distance learning, including the evaluation process, despite mandatory confinement. Globally, the perceptions of the emergence of a new educational paradigm are confirmed, based on the massive use of technological resources, which propelled the innovation of the teaching and learning process. Nevertheless, both groups recognize that distance learning impoverishes the fundamental interpersonal dynamics in Higher Education.Item O trabalho colaborativo apoiado pelas tecnologias: o exemplo da investigação qualitativa(Revista EDaPECI, 2017) Costa, Elisabete Pinto da; Costa, António Pedro; Faculdade de Direito e Ciência PolíticaSe por um lado, a investigação coloca dificuldades e oportunidades que justificam a adoção de uma estratégia de trabalho colaborativo, por outro lado, existem novas tecnologias que oferecem ao investigador meios de explorarem processos de partilha e de colaboração, em tempo real, num mesmo projeto, independentemente da sua localização geográfica. Com este artigo pretende-se partilhar uma reflexão acerca das potencialidades e os desafios que a abordagem colaborativa na investigação coloca ao investigador e sobre as possibilidades que as tecnologias têm vindo a oferecer para a operacionalização do processo colaborativo de investigação. Para cumprir este objetivo tomamos por referência os estudos de um grupo de investigadores portugueses, que se têm dedicado a desenvolver um software de dados qualitativos (o webQDA) disponível em ambiente colaborativo e distribuído. Apesar de promoverem o desenvolvimento de ferramentas promotoras do trabalho em grupo online, estes investigadores constatam uma reduzida relevância e prática da investigação colaborativa.