Revista Lusófona de Educação n.º 48 (2020)
URI permanente para esta coleção:
Navegar
Percorrer Revista Lusófona de Educação n.º 48 (2020) por assunto "INTERCULTURALIDADE"
A mostrar 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de ordenação
Item Encounters of cultures in doctoral supervision : productive or problematic?(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Pinto, SusanaIn the ambit of higher education internationalization, Portuguese universities have been receiving an increasing number of students from Portuguese-Speaking countries (CPLP), namely at the level of Ph.D. studies that pose questions related to the intercultural dimension of doctoral supervision. Research in Portugal concerning this issue is scarce and this paper focused on Ph.D. students from the CPLP and their supervisors in the Department of Education and Psychology of the University of Aveiro, intends to answer the following questions: in the situation of intercultural doctoral supervision in which both students and supervisors are engaged, what cultural encounters occur? Are these encounters productive or problematic? Semi-structured interviews were conducted with twelve students and eight supervisors. Results from thematic analysis indicate that different cultural encounters do occur between pedagogical/academic cultures; linguistic backgrounds; research and knowledge cultures and communication/relational cultures. Both students and supervisors acknowledge that these encounters bring about potentials (productive view) and constraints (problematic view) which will be discussed.Item Ya no mirarse con los ojos del amo : apuntes sobre una educación descolonizadora y descolonial(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Estermann, JosefPara alcançar uma educação verdadeiramente descolonizadora e descolonial, é preciso praticar uma desconstrução intercultural crítica dos esquemas mentais “coloniais” e ir além de uma concepção culturalista do mundo. Isso significa que é necessário adotar diferentes rupturas epistemológicas para que não mais vejamos com os olhos do outro e reproduzamos as introjeções mentais do colonizador e do neo-colonizador. Tomando como exemplos as novas constituições políticas “descoloniais” da Bolívia e do Equador, advertimos sobre os perigos de uma educação descolonial superficial e de maquiagem que não questiona as verdadeiras relações de poder. Palavras-chave: epistemologia; Abya Yala; descolonização; educação; conhecimento; interculturalidade; colonialidade.