CICANT - Artigos de Revistas Internacionais com Arbitragem Científica
URI permanente para esta coleção:
Navegar
Percorrer CICANT - Artigos de Revistas Internacionais com Arbitragem Científica por assunto "AUDIOVISUAL"
A mostrar 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de ordenação
Item Exploring disparities between acoustic and digital sound(MIT Press, 2015) Sá, Adriana; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasMapping digital sound to an acoustic input enables the performer and the software to ‘talk’ simultaneously. Whilst the performer has direct control over the acoustic outcome, the digital can become a means of destabilization - as it is mediated through code. Musical expression substantiates as the performer addresses the unexpected resourcefully. This text describes the performative dynamics in terms of perceptual mechanics. Keywords: acoustic instruments, digital instruments, perception, conscious awareness, chanceItem How an audio-visual instrument can foster the sonic experience.(MIT Press, 2013) Sá, Adriana; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasThe chapter formulates an understanding of how an audio-visual instrument can be composed in such a way that the experience is driven through sound organization – modulated, but not obfuscated, by a moving image. This is particularly challenging, as normally the audio-visual relationship is skewed in favor of the visual. The investigation is motivated by insights derived from artistic practice. It outlines psychophysical boundaries with the aid of existing cognition/ attention research, and it describes three principles for the creation audio-visual instruments. As an example, the article describes how they are explored in a specific audio-visual instrument, combining an acoustic zither and modified software from audio processing and video-game technologies. This instrument addresses the three principles while exploring the disparities between an acoustic and a digital output. Keywords: NIME, Audio-visual relationship, Musical expression, Perception, Multisensory integrationItem Influenza : a board game design experiment on vaccination(Edições Universitárias Lusófonas, 2020-12) Neves, Pedro Pinto; Luz, Filipe Costa; Vital, Eva; Oliveira, Jorge; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasIntroduction. Experts on vaccine hesitancy recommend tailoring interventions to local contexts, which presents an opportunity for game-based interventions to reflect local demographics and make them central to the experience of the game. Experimental game design is a research method that has already been used in educational games. Board games are relevant to the topic of vaccination, and present possibilities for game design of openness and flexibility. INFLUENZA was an experimental game design with the objectives of designing a vaccination-themed educational board game where: an aspect of local context was highly-relevant but also easily modifiable, means of emotional engagement were explored, and openness and flexibility in board game design were explored.Item A method for the analysis of sound art and audio-visual performance(McGraw Hill Education, 2021-07) Sá, Adriana; CICANT (FCT) - Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas TecnologiasO termo NIME, acrónimo de “new interface for musical expression”, aplica-se a uma grande diversidade de práticas criativas. Mas raramente se discute o que significa ‘expressão’. Neste artigo formulamos uma noção de expressão em que a interação performer-instrumento é importante, assim como a relação entre audição, visão e espaço. Articulando prática artística e ciências da perceção, descrevemos três princípios criativos e um modelo de visualização paramétrica. O modelo inclui parâmetros relativos à interação, às dinâmicas sonora e visual, à relação áudio-visual, à configuração do espaço físico e à semântica. Estes parâmetros são aplicáveis a qualquer plataforma técnica e abordagem estética. O método de visualização aqui proposto facilita a análise do modo como a sua inter-relação conduz a experiência do público. Palavras-chave : Expressão sonora, performance audiovisual, dominância sensorial, “spatial presence”, modelo de visualização paramétrica