Revista Lusófona de Ciências da Mente e do Comportamento nº 01 (2006)

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    Locus de control y ira
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Pérez Nieto, M.; Cano Vindel, A.; Tobal, J. J. Miguel; Camuñas, N.; Iruarrizaga, I.; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Anger has been related with external attributions in different theoretical models. However, from the theory of “locus of control” stand points (Rotter, 1966) anger as an emotional response has not received as sufficient attention as would be desirable, instead of aggression. The present paper explores relationship between external locus of control and anger as emotion as well as anger expression and anger control. For this purpose, different assessment instruments were administered to a sample of 177 undergraduate students (27 males and 150 females), these are as follows: Rotter Scale (Rotter, 1966), Spanish version by Pérez García (1984); the State-Trait Anger Expression Inventory (S.T.A.X.I.) by Spielberger (1988, 1991), Spanish version by Spielberger, Miguel-Tobal, Cano-Vindel, and Casado (1992); and Questionnaire of Control, Defense and Expression of Emotions (C.D.E.) by Cano-Vindel and Miguel-Tobal (1996). A correlational study between different scales of the instruments and a mean differences analysis between extreme groups (highs and lows) on locus of control were carried out. These group were balance in gender variable. Results showed that there is a positive and significant relationship between external locus of control and anger. Especially, external locul of control subjets trend to manifest more anger-out and lower anger-control. This results deals with a better knowledge of the attributional processes associated with coping with anger as emotional response. In this sense, this better knowledge allow us to design better effective prevention programmes on anger in a future time.
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    A Criatividade no Autismo de Nível de Funcionamento Elevado (Sindroma de Kanner) e no Sindroma de Asperger
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Pereira, Edgar de Gonçalves; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    A criatividade tem vindo a conseguir uma interpretação nas mais tradicionais teorias do comportamento humano e pode encontrar hoje nas vertentes modernas da psicologia científica, formas importantes e promissoras do seu aprofundamento, que parecem ser de valor heurístico considerável. Quando se tenta compreender e avaliar a criatividade através da análise de desempenhos de pessoas afectadas pelo síndroma de Kanner (autismo) e síndroma de Asperger, esta problemática parece tornar-se mais evidente, permitindo constatar a maior dificuldade de estabelecimento desses actos criativos nas pessoas afectadas por estes síndromas. Apesar da elevada eficiência de algumas pessoas com autismo em certas áreas de funcionamento, os conceitos de sobredotação e de genialidade encontram assim um melhor enquadramento só podendo ser considerados num relativo equilíbrio com os demais eixos do desenvolvimento psicológico.
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    A avaliação da criatividade ou a necessária criatividade na avaliação
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Nogueira, Sara Ibérico; Bahia, Sara; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Talvez a forma mais simples de falar sobre a avaliação da criatividade seja referir alguns dos cerca de 250 instrumentos que são utilizados para tal efeito. Talvez possamos inclusivamente apontar algumas das técnicas que são utilizadas não só na avaliação como no desenvolvimento e estimulação dessa criatividade.
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    Modelos teóricos acerca dos determinantes dos comportamentos preventivos na transmissão do vírus da imunodeficiência humana
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Carvalho, Marina Alexandra Diogo; Baptista, Américo; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Vários modelos têm sido desenvolvidos com o objectivo de compreender a mudança de comportamentos associados à transmissão do Vírus da Imunodeficiência Humana (VIH). Os modelos cognitivo-sociais procuram explicar o desempenho de comportamentos preventivos a partir de constructos como a percepção de susceptibilidade, as intenções comportamentais e a percepção de controlo. Apesar das contribuições das teorias da mudança comportamental para a redução do risco de infecção pelo VIH, persiste a necessidade de desenvolvimento de modelos que contemplem a complexidade do comportamento sexual. Este artigo faz uma revisão dos modelos dos determinantes dos comportamentos preventivos na transmissão do VIH e dos estudos neles baseados. Aaplicabilidade e as implicações dos resultados, de acordo com o modelo utilizado, para o desenvolvimento de estratégias de educação e prevenção na área dos determinantes psicológicos dos comportamentos preventivos associados à transmissão do VIH, é discutida. Cada modelo parece ser predictor de diferentes aspectos do comportamento e os modelos desenvolvidos especificamente para o comportamento sexual, em relação aos modelos genéricos para a saúde, parecem ter vantagens na compreensão dos comportamentos sexuais de risco.
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    Actividad sexual y práticas de riesgo en una muestra de estudiantes universitarios galegos
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Fernández, Maria Lameiras; Rodrigues, Ana Claudia da Costa; Garrido, José Maria Failde; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    The use of condoms in sexual relations involving penetration is the only efficient preventive measure to avoid HIV sexual transmission and other sexually spread diseases. Increasing its adequate and systematic use is therefore the Target of prevention schemes meant to diminish risks in sexual activities, especially in teenagers and young adults, where the highest level of infection is being carried out. The aim of this work is to evaluate the level of use of male condom and to identify the main knowledge and actitudes beliefs linked to its use in a sample of 389 university youngsters (66.1% girls and 33.9% boys), in their first year in Ourense Campus (University of Vigo) with an average age of 19.04. The results show that 45% of the sexually active students use condoms systematically, with no significantly diferences between boys and girls in its use. Most sexual relations of the youngsters in this sample have to do with affective relations and the use of birth control pills take the place of condoms,the more regular the relation becomes . The views which are more linked to a systematic use of condoms are those which are related to its perception as an useful anticonceptive and something useful to have sex without taking any risk. Otherwise, if we evaluated those functions separetely, the results show a high level of students that use the condom to previne pregnancy (31%) than those who used it to previne sexual diseases (3,1%). Those differences should appear in prevention programs to increase condoms use in teenagers´sexual relations.
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    As psicoterapias comportamentais e cognitivas nas psicoses
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Pereira, Edgar de Gonçalves; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    A questão das intervenções em crianças, adolescentes e adultos severamente afectados, quer com perturbações psicóticas, quer com outros sindromas com deficiência mental específica, perturbações estas enquadradas na designação de Perturbações Globais do Desenvolvimento, segundo o DSM-IV e o ICD-10, tem sido matéria de enorme controvérsia para as ciências do comportamento do fôro psicológico e médico, pelas múltiplas questões que levantam, e que em essência, se podem resumir assim: Aprimeira é desde logo, o que são essas perturbações, ou seja, como podem ser definidas e diferenciadas no seu diagnóstico; qual o seu conceito ?
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    Las psicoterapias comportamentales y cognitivas en los trastornos de salud mental en España
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Pérez Pareja, Javier; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Bearing in mind that is impossible to separate the mental state of health from general heath, we can state that more than a 75% of Spanish psychologists declare themselves confined to fundamental behavioural model. This model is known as the cognitive-behavioural approach of evaluation and intervention in the field of clinical psychology. Nevertheless, in the light of expansion in the applications of psychology and regarding the new challenges that it creates, we found it more interesting when writing these lines trying to define the functions and to enclose the fields of action of the psychologist, both in the field of mental health in particular and in the field of health in general
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    Jogos de computador violentos e seus efeitos na hostilidade, ansiedade e activação fisiológica
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Ferreira, Patrícia Arriaga; Miguéis, Maria Lurdes; Carneiro, Paula; Soares, Sandra; Esteves, Francisco; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Este estudo analisou os efeitos da violência dos jogos electrónicos no estados de hostilidade, ansiedade e a activação emocional em Estudantes Universitários. Participaram nesta experiência 28 indivíduos, do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 18 e os 24 anos. Foram utilizados dois jogos de computador, ambos de acção, mas de conteúdo distinto: um jogo de corridas, não violento e um jogo classificado pela indústria de “tiro-neles”, com violência. Para avaliar a activação fisiológica foi medido o batimento cardíaco antes e durante as duas condições experimentais. AHostilidade e a Ansiedade Estado foram avaliadas através de medidas de auto-relato, aplicadas após os indivíduos terem jogado ambos os jogos. Os resultados evidenciaram que jogar jogos de computador exercem um impacto inicial na frequência cardíaca, com tendência a diminuir ao fim de um certo tempo de habituação. Em relação aos efeitos da violência, verificámos que jogar jogos com conteúdos violentos pode aumentar a curto prazo pensamentos e sentimentos de hostilidade. Não se registaram diferenças ao nível da ansiedade entre os dois grupos, mas verificou-se que maiores índices de ansiedade estavam associados a uma menor frequência de jogo e de tempo dispendido em cada sessão.
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    Consolidación y crisis de la evaluación y modificación de la conducta
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Pérez Pareja, Javier; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Ever since 1970 the model of assessment and modification of behaviour has undertaken a large expansion. As an outcome of such an expansion thr model has integrated different variables, as well as various diversifications to different approaches. In this way, at the moment there are so many and diverse conceptualisations, methods of investigation and techniques that it makes it difficult to find a unique diagram or postulate to unifying them all. The same diversity has made many authors formulate different integrative proposals. (E.g. "The Integrated Behavioural Model" by Carrobles, 1985) Independently of this type of proposals, the majority of the authors that define themselves to be in accordance to this model realise that there are common aspects between the ones that emphasise the application of the experimental method and the ones that emphasise on the functional analysis of behaviour. From our own point of view and just as appointed by Kazdin, 1982, the assessment and modification of behaviour could be defined as the evaluation and intervention based on the experimental findings of the Psychology and other related sciences.
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    A sobredotação e o génio
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Nogueira, Sara Ibérico; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Se “de médico e de louco todos temos um pouco”, de psicólogo, todos temos…até demais! e pensar a sobredotação gera, na maioria das vezes, a convicção numa definição inquestionável, por tão clara e intuitiva ela se nos afigurar. (Re) pensar a sobredotação, esperamos, que nos obrigue a reflectir e a (re) definir os contornos de um conceito por demais banalizado. Reconhecemos, contudo, que na válida tentativa de obtenção de uma definição conceptual, nem sempre o escudo seguro da idoneidade dos diversos especialistas (escolares, clínicos ou desenvolvimentistas) nos deixa tranquilos, porquanto nova profusão de conceitos emerge sem que claramente existam respostas definitivas e securizantes. Mas este é, afinal, o caminho de qualquer ciência!
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    Aplicación del ISRA-J en Adolescentes
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Moretti, F.; Galeazzi, A.; Tobal, J. J. Miguel; Vindel, A. Cano; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    In this paper are exposed the results obtained by the administration of the ISRAJ for adolescent Inventory to a Spanish sample of adolescents. The ISRA-J is a multidimensional instrument rating anxiety and has been woked out by the Department of General Psychology in collaboration with the University Complutense of Madrid (A. Cano Vindel and J.J. Miguel Tobal, 1985). As the adults version of ISRA (Inventario de Situaciones y de Respuestas de Ansiedad), so the ISRA-J for adolescents presents various potentially anxious situations and the answers can be cognitive, physiological or motor. The study of the psychometric properties of the ISRA-J is the main purpose of this work and a sample of 178 Spanish normal adolescents of both genders, between 12 and 18 years, proceeding from various high schools of the Community of Madrid, has been surveyed. The outcomes will be presented and discussed, with particular regard to the validity properties (factor analysis and concurrent validity with the STAI of Spielberger) and gender and age differences resulting by the Anova analysis.
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    Intervención psicológica en mujeres menopáusicas : implantación de un programa para la reducción de la ansiedad y depresión
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Camuñas, N.; Ojeda, J.; Prieto, L.; Vindel, A. Cano; Iruarrizaga, I.; Tobal, J. J. Miguel; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    Anxiety and sadness are emotional responses which commonly ocurred in all human beings; however, high levels of such responses can lead to allow the onset of emotional disorders, often involved in women during the menopausal period (Hunter, 1990; Sánchez-Cánovas, 1996). In this paper, a cognitive-behavorial programme is presented for reducing anxiety and depression levels in group of women (n=9) with ages ranging between 50 and 61 years. This programme was carried out in the C.I.S. of Arganzuela (Madrid City Hall). The programme included 15 sessions structured in three phases: pre-treatment assessment, treatment, and post-treatment assessment. During pre and post- treatment phases the following assessment instruments were administared: The Inventory of Situations and Responses of Anxiety - ISRA- (Miguel-Tobal & Cano Vindel, 1986, 1988, 1994), the beck Depression Inventory -BDI- (Beck, ward, Mendelson, Mock & Erbaugh, 1961; Beck, Rush, Shaw y Emery, 1979), and the Inventory of Solving and Coping with Problems (Miguel Tobal & Casado, 1992). Treatment phase focused on the application of several cognitive-behavioral techniques for controlling the above mentioned variables. Results showed signifcante decreases in both anxiety and depression levels and an increase in psychological well-being.
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    O tratamento cognitivo comportamental das perturbações do comportamento alimentar
    (Edições Universitárias Lusófonas, 2006) Machado, Paulo Manuel Pinto Pereira Almeida; Machado, Bárbara F. B. César; Escola de Psicologia e Ciências da Vida
    As perturbações alimentares (anorexia nervosa e bulimia nervosa) são problemas psicopatológicos sérios que afectam principalmente as mulheres jovens. Ambos os quadros clínicos são relativamente comuns e apresentaram uma tendência para o aumento da sua incidência ao longo dos anos 90. O presente artigo revê as principais características das perturbações do comportamento alimentar, seguidamente são apresentados os modelos cognitivo comportamentais de manutenção destas perturbações e finalmente são apresentadas as características gerais do tratamento cognitivo comportamental da anorexia e da bulimia nervosas.