CeiED - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
URI permanente desta comunidade:
Navegar
Percorrer CeiED - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento por data de Publicação
A mostrar 1 - 20 de 60
Resultados por página
Opções de ordenação
Item Educação e Democracia: Paulo Freire, movimentos sociais e reforma educativa(Edições Universitárias Lusófonas, 2002-05) Torres, Carlos Alberto; O'Cadiz, Maria del Pilar; Wong, Pia Lindquist; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoComo todas as obras, também edição portuguesa de Educação e Democracia. Paulo Freire, movimentos sociais e a reforma educativa, de Carlos Alberto Torres, Maria del Pilar O’Cadiz e Pia Lindquist Wong, tem uma história. Seguindo uma boa prática existente na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, de Lisboa, a nóvel área das Ciências de Educação decidiu proceder a organização periódica de um colóquio científico que permitisse aos seus estudantes, docentes e investigadores o contacto com os trabalhos e as interrogações de investigadores e académicos de outras universidades, portuguesas e estrangeiras, sob uma temática específica. Para o primeiro Colóquio, realizado em Março de 2000, decidiu-se associar os nomes e a obra de dois dos maiores pedagogos da língua portuguesa, Paulo Freire e Rui Grácio, para uma reflexão sobre os caminhos da educação e sobre a possibilidade de uma acção emancipatória no campo educativo.Item As teorias da origem das espécies nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais (1905-1959)(Edições Universitárias Lusófonas, 2010) Cavadas, Bento; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoO ensino das teorias da origem das espécies no sistema de ensino liceal português ainda não está completamente esclarecido. Esta investigação visou contribuir para essa clarificação, ao mostrar o modo como os autores dos manuais de Ciências Naturais destinados ao ensino liceal, fizeram essa transposição, no período compreendido entre 1905 e 1959. Para tal, estudaram-se as perspectivas e as teorias da origem das espécies, os mecanismos e as provas do evolucionismo que apresentaram. Os resultados mostraram que a tipologia diversificada de mecanismos e de provas de evolução que transpuseram, evidencia que a argumentação em prol do evolucionismo continuou a dominar o discurso dos autores dos manuais desse período. Contudo, concorreram nesses manuais diversas explicações para a evolução das espécies, como o lamarckismo, o neolamarckismo, o darwinismo, o neodarwinismo, a ortogénese, o mutacionismo e o transformismo teísta. The teaching of the origin of species theories in the Portuguese secondary education hasn’t been completely clear yet. This investigation aimed to contribute to this clarification, showing the way the authors of secondary schools science textbooks, did that transposition, from 1905 to 1959. Therefore, there were studied the perspectives and the origin of species theories, the mechanisms and proves of evolutionism that they had presented. The results showed that the diverse typology of mechanisms and proves of evolution they had transposed, showed that the argumentation in favor of the evolutionism continued to domain the discourse of school textbooks authors from this period. However, there were many explanations in these textbooks for the evolution of species, such as Lamarckism, neoLamarckism, Darwinism, neoDarwinism, Orthogenesis, Mutationism and Theistic Evolutionism.Item Os manuais liceais de ciências da 1.ª República(2010) Cavadas, Bento; Guimarães, Fernando; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoA 1.ª República foi palco de uma multiplicidade de alterações e intenções educativas que tentaram influenciar o modo de ensino vigente. Os manuais escolares, devido a serem uma importante fonte do conhecimento científico e pedagógico, revestem-se como objectos de estudo significativos sobre o ambiente educativo dessa altura. Este trabalho visa dar um contributo para o campo da análise manualística, ao apresentar os dados bibliográficos, as características físicas e modo de organização dos manuais escolares mais relevantes destinados ao ensino liceal das ciências durante a 1.ª República. Nesse período destacaram-se indubitavelmente as obras para o ensino liceal da Zoologia, elaboradas por Aires, e para o ensino liceal de Botânica, redigidas por Coutinho, cujos manuais deram um contributo essencial para o ensino das ciências da época.Item Testemunhas de Bullying em Contexto Escolar(Edições Universitárias Lusófonas, 2014) Carita, Ana; Macedo, Ana Cristina Linard; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoPotenciar intervenção educativa sustentada foi uma das motivações da pesquisa, que tomou como objeto principal o papel das testemunhas de bullying em contexto escolar. Foi objetivo principal identificar os papéis por elas adotados face ao bullying e a sua posição relativa, bem como a relação entre o papel e variáveis como clima escolar (tipo, frequência e gravidade do bullying), experiência prévia de bullying e emoções. Esperou-se que o clima escolar, se definido com elevada frequência de bullying, ao potenciar habituação, comprometesse a ajuda às vítimas (H1) e se reconhecido como danoso para estas gerasse igual resposta por parte das testemunhas (H2). Esperou-se, ainda, verificar relação positiva entre emoções como o medo e o prazer em observar e a não ajuda à vítima (H3, H4). Participaram na pesquisa 240 estudantes da 6ª à 9ª séries, de ambos os géneros, entre 11 e 16 anos, a maioria com experiência direta e diversificada de bullying. Frequentavam uma escola localizada num bairro periférico e problemático de uma cidade do nordeste brasileiro. Os principais resultados mostram (i) igual distribuição nos papéis observador e apoio à vítima e representação residual de apoio aberto ao agressor; (ii) não confirmação das H1 e H2; (iii) verificação parcial das H3 e H4: o medo apenas está ausente nos que ajudam o agressor; o prazer apenas está presente no mesmo grupo. Os resultados aconselham intervenções no continuum preventivo, multidimensionais (dimensões afetiva, moral, social e cívica), destinadas a toda a população estudantil e articuladas a ações interinstitucionais na escola toda e na e com a comunidade.Item The Evolution of Teacher Training in Mozambique and the Contexts of its Emergence(2017) Carita, Ana; Cau, Moisés Manuel; Mofate, Óscar Luís; Duarte, Rosa Serradas; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentMozambique became an independent country from the Portuguese colonial regime in 1975, after ten years of armed struggle led by FRELIMO. Its legacy was a country with poorly developed natural resources, serious problems regarding the population’s sanitation and health, an extremely high illiteracy rate, very low qualification of human capital. There was a country to build, and this construction was willed within the framework of a socialist transformation of society. Despite the significance of the efforts and advances achieved, that construction was brutally hindered by a heavy civil war (1976-92), successive natural catastrophes, serious setbacks in the devised economic strategy. Apart from these difficulties, the exponential population growth encumbered the implementation of services capable of responding in such areas as health, education and population qualification, not only in the necessary numbers but also in quality. And this despite the fact that education, and therefore teacher recruitment and training, was considered one of the most powerful tools for the country’s promotion and development. This chapter aims to report on the teacher training strategies in the 1975-2014 period, highlighting the main landmarks of their evolution as well as their benefits and constraints, illuminating the geographic, economic, political and cultural contexts where they emerged, as well as the education system they are supposed to serve. To this effect, we resorted to documental research, based on bibliographic and empirical studies, legislation and official documents, and documents produced by international entities. It should be noted that there is little documentation and empirical research on some fields we would be interested in deepening, in particular information concerning the curricula of teacher training. The chapter is organized in three sections: Geographical, Demographical, Social, Economic, Political and Cultural Context; Educational System; and Teacher Training. In the 2 first section, the general context of training is analysed in its evolution along the dimensions stated in the heading. The second section is dedicated to describing and analysing the evolution of the formal education system, its goals and organization, population and challenges. The third section is dedicated to teacher training strategies, their evolution, objectives, access conditions, duration, institutions responsible for the programmes and challenges. The chapter ends with a concluding section, where the essential traits of the previous analyses are highlighted, and the increase in the number of teachers, the rise in their qualifications and the actual development of the teaching competencies are highlighted as the main challenges of teacher training.Item A Diversidade Cultural e a Economia Criativa nas cidades educadoras(2017) Leite, Pedro Pereira; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoA relação entre a cultura e a economia tem constituído um campo fértil de discussão na academia e na sociedade. Deixem-me refletir brevemente sobre três factos: O lugar da cultura, o Desenvolvimento Sustentável e a Oportunidade Urbana. A última Convenção da Unesco, aprovada em 2005, com o titulo “Convenção para a Promoção e Proteção da Diversidade das Expressões Culturais” estabelece no seu artigo 13º a necessidade da “integração da cultura nas suas políticas de desenvolvimento sustentável”. Contudo, em 2015, a Assembleia das Nações Unidas, aprova a nova Agenda dos “Objetivos de Desenvolvimento Sustentável” (ODS), apoiada nos três pilares da economia, sociedade e ambiente. O lugar da cultura, por muitos defendido como o quarto pilar do Desenvolvimento Sustentável, ficou menorizado. Por outro lado, todos sabemos que o futuro da humanidade passa em grande medida pelas cidades. As aglomerações urbanas não só tem crescido exponencialmente, em número e em densidade, como se prevê, que num horizonte de 30 anos venham a albergar cerca de 60 % da população mundial. Estamos perante uma oportunidade e um imperativo de repensarmos as ações e as políticas urbanas. A cidade é um lugar de cultura e certamente não existiram cidades sustentáveis sem uma cultura ativa. Esta intervenção tem como objetivo refletir sobre como a partir das cidades o setor das atividades criativas ligadas à cultura pode contribuir para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Defendemos que as cidades educadoras são ou deverão ser também cidades criativas.Item Osteogénese imperfeita: o desafio de gerar e gerir facilitadores. Estudo de caso. : Imperfect osteogenesis : the challenge of generating and managing facilitators. Case study(Centro Universitário Moura Lacerda, 2017) Sanches, Isabel Rodrigues; Gil, Rita Isabel Lourenço; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoEste artigo é resultante de uma investigação realizada no âmbito do mestrado em Educação Especial, na Universidade Lusófona, Lisboa, Portugal. Tem como objeto de estudo a vivência de um indivíduo de 22 anos, com Osteogénese Imperfeita, doença crónica rara, caraterizada por fraturas frequentes dos ossos, espontâneas, comprometendo a mobilidade e a autonomia. Pretendemos compreender como um sujeito com Osteogénese Imperfeita consegue gerar e gerir facilitadores para realizar o seu projeto de vida, em termos pessoais, académicos e profissionais. Optou-se pela investigação qualitativa, numa abordagem de estudo de caso. Para a recolha de dados seleccionaram-se a pesquisa documental, a entrevista semidiretiva ao próprio, a familiares e amigos e a observação dos contextos em que se move. Partindo da revisão teórica e dos objetivos do estudo, a análise de conteúdo da informação recolhida fez emergir as categorias definidoras do seu percurso pessoal e socioeducativo. Identificaram-se estratégias e suportes que o ajudaram no seu percurso académico e a enfrentar a doença. A sua capacidade de resiliência, os suportes dos amigos e da família, através de estratégias de coping, e a ajuda de técnicos especializados possibilitaram-lhe uma performance equilibrada, com superação das dificuldades sentidas nas acessibilidades, no decorrer da sua vida escolar, social e familiar. O cruzamento dos dados permite afirmar que a Osteogénese Imperfeita lhe afeta a autonomia, porém não o impede de se integrar, na comunidade e na vida ativa. Com recurso às tecnologias de apoio, realiza projetos na área profissional e gere um negócio de turismo rural. Pode concluir-se que a Osteogénese Imperfeita, sendo uma doença incapacitante, não impossibilita o acesso a uma vida quase “normal”, desde que os contextos sejam facilitadores. A funcionalidade depende muito mais da interação que indivíduo e contextos conseguem desenvolver entre si do que da própria doença.Item Árvore das Memórias - Laboratório de Pesquisa em Museologia(2018) Leite, Pedro Pereira; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoDesenvolver epistemologias inovadoras para trabalhar com a complexidade e a mudança em comunidades sustentáveis e promover políticas publicas culturais para a diversidade culturalItem Healing or fleeing?: Reflecting on international protection and health challenges from three refugee pathways(Pacini Editore, 2018) Ferreira, Ana Inês Aires Mesquita Vieira; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentThe situation of contemporary refugees can be reflected as paradigmatic of the international efforts and challenges to provide universal access to human rights, namely the right to health. Yet, refugees’ experiences might denote meanings of health services that do not correspond to places where health care is provided. After acknowledging the protection principles of international asylum systems, three critical events are considered, as narrated by refugees while reflecting on their pathways from Ethiopia to Italy, passing through Libya, both before and after the completion of the asylum request procedure. These events, contextualized in health services’ settings, allow us to reflect on: health services as safer spaces and least regulated than detention facilities, and health care as a relatively important issue in contexts where freedom and survival are threatened; and health services as spaces of restricted healthcare and assistance in situations of limited freedom, such as in the EU refugee context of limited rights of mobility. This paper follows a human/health ecology approach, proposing a critical and intersected reading of protection and health issues, and suggests that efforts to recognize refugees’ right to health demands changes in the overall asylum system.Item III Enjie-Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação : Desigualdades sociais e educativas: que lugar na investigação?(Edições Universitárias Lusófonas, 2019) Correia, Sónia Vladimira; Duarte, Rosa Serradas; Ricardo, M.M.; Faculdade de Educação Física e Desporto; CIDEFES - Centro de Investigação em Desporto, Educação Física, Exercício e Saúde (CIFI2D); CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoItem Public Spaces, spaces of public domain: Icons of a contemporary simulacrum ?(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Alves, Manoel Rodrigues; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoThe contemporary city is a result of plural connections between the historical matrix and the effects of global policies. Immersed in a flux of multiple contents, it seems to respond to an era of transition in which the sense of belonging to an urban space is profoundly tensioned by transformations in the cultural, social, technological and political dimensions of public space. On the one hand, contemporary urban territorialities bring new possibilities to issues related to urban morphology and fabric that are still mainly culturally determined; on the other, contemporary thinking confronts itself with the tendency of a global scenario where public life and contemporary culture are related to consumption and capital circulation. Although relations of belonging and attachment to the urban space may persist, the flow of global conditions seems to have an impact upon collective experience in the urban territory and in the production of public space. These are transformations that may lead not only to the instrumentalization of space but also to the reduction of its ‘public’ value. In the contemporary city we observe particular processes of functional and economic spatializations of the urban where public spaces are not conceived as spaces of a public realm. Noting that the intersection between past/present time-cultural flows should go beyond the (re)production of any new global paradigm of thematic urban configurations, we argue that the theoretical constructs of the contemporary public space, or spaces of public domain, must be representative not of a thematic ‘everywhere-nowhere’ urban environment, but rather of a public life urbanity, one built upon awareness and around political and civic issues.Item Da habitação ao prato – Minga, uma cooperativa integral(CICS.NOVA - Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, 2020) Costa, Henrique Chaves; Ferreira, Ana Inês Aires Mesquita Vieira; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoEnquanto cooperativa multisectorial, a Minga estrutura-se em quatro ramos cooperativos e respectivas secções: serviços (apoio em ferramentas de faturação, contabilidade, contratos de trabalho, certificação participada agroecológica); habitação e construção (promoção da [auto]construção ecológica, acesso à habitação [custo, qualidade], intervenção sociopolítica); comercialização (economia circular); e agricultura (produção agro-alimentar/florestal comercializável de pequenos agricultores locais com práticas ecológicas). Privilegia-se a cooperação com entidades públicas, potenciando colectivamente estruturas licenciadas e certificadas através da cooperativa.Item Technology and community communication: the use of the radio broadcasting as a strategy for urban sustainability(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Almeida, Edney Mota; Viana, Lúcio Hanai Valeriano; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentThis work addresses a study developed in the city of São Paulo (Brazil) with the Rádio Comunitária Heliópolis (Heliópolis Community Radio Station), which from Monday to Friday, from 12h00 to 14h00, broadcasts the programme Bairro Educador (Educating Neighbourhood). The research was conducted between November 12 and 16, 2018, aiming to understand how a community radio station can contribute to sustainable urban development. By means of participant observation, the programme schedule and episodes (via radio and the internet) and the broadcasted interviews were analysed. Despite the anthropological approach, the research was based on the theory of communication, using the concepts of social marketing and communication for development, aimed to capture changes in awareness, behaviour and human action due to the challenges imposed by contemporary society. The concepts used challenges habits and cultural and social attitudes standardized and trivialized for decades by the social structure in force. The broadcasting schedule, directed at urban sustainability, indicated strong appeal for the listeners, especially when an average of 100% increase in audience was observed the moment it was disseminated. This appeal was reaffirmed in the qualitative analysis on the listeners’ participation in the social networks. These allow us to conclude that despite the difficulties in altering the population’s deep-rooted behaviour standards, it is possible to envisage possibilities for social transformation using diversified communication technologies. The literature, as well as the phenomenon observed, indicates that different factors may influence actors’ involvement in the search for collective solutions for common problems. It was possible to verify that a broadcast programming strategy aimed at raising awareness, mobilizing and sensitizing, placing the common citizen in the centre of the proposals, can have a significant impact in solving or reducing the problems related to urban sustainability.Item Think tanks portugueses e a sua influência na decisão política sobre educação(FahrenHouse, 2020) Lopo, Teresa Teixeira; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoNesta comunicação propomo-nos analisar e debater o tema da industrialização da investigação em educação num desdobramento da sua relação com a emergência de novos atores coletivos dedicados ao trabalho científico sobre educação, com destaque para os think tanks portugueses, a sua organização, características e processo de afirmação na esfera pública, e a sua influência na decisão sobre políticas educativas.Item Producing collaborative public space - The Laboratory of Intervention in Architecture in situ / experiment(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Ramalhete, Filipa; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentThis chapter discusses the role of collaborative practices for the production of public spaces. The growing complexity of urban contexts, due to changes in the production model and in urban activities is a challenge for scholars, technicians and residents. In this context collaborative practices have been a common approach in urban interventions in the last decades. The text presents eight editions of the project Laboratory of Intervention in Architecture in situ/, from 2012 to 2018. It is a project of intervention in local public spaces with the partnerships of the Municipality of Almada and numerous local institutions, using collaborative practices as methodological approach. In situ/ is also a learning process, as it is coordinated by a research centre, and has a strong concern with the educational aspects of these living labs and with urban research. Different research themes have been addressed – such as informal neighbourhoods, old industrial areas or coastal environmental protection – but they all have a common ground: how can communities (be they academic, local or institutional) contribute to solve territorial problems in transitional urban contexts using public space as a mediation and negotiation tool? In situ/ projects aim to promote innovative teaching and learning experiences outside the academic context, in multidisciplinary and diverse social and cultural contexts, but also to investigate issues of the city in transition and intervene in real contexts of action, promoting diversified partnerships with local entities, designing and building solutions to the challenges of contemporary metropolitan contexts, thus contributing to improve the quality of life of the populations. Along the same lines, this chapter aims to present the laboratories’ methodological approach, focusing on the organizational aspects, the importance of all the actors involved and of the learning experience.Item Raízes — todos os momentos são de educação viva(CICS.NOVA - Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, 2020) Costa, Henrique Chaves; Ferreira, Ana Inês Aires Mesquita Vieira; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoO Raízes funciona desde 2014, tendo passado por vários espaços e fixado residência na Quinta do Pinheiro, em Palmela. Partindo das possibilidades propiciadas pela Quinta (com pomar, horta, galinheiro, espaços exteriores para brincadeira livre e estruturas para jogos, espaços interiores polivalentes, cozinha), em articulação com os princípios de educação viva, desenvolve-se uma abordagem educativa que privilegia a sensibilização para a natureza e o envolvimento das crianças e suas famílias na elaboração de projectos. A educação pró-ambiental para a alimentação conjuga iniciativas tão variadas quanto a alfabetização e socialização através da sementeira, do pomar e da horta biológica e de permacultura, a observação dos animais, os dias de padaria e pastelaria (visita a pastelarias e moinhos vivos), a educação para a saúde através da culinária biológica e sem açúcar, a circulação livre pelo espaço com atenção ao alimento comestível e medicinal. O Raízes constrói uma educação em comunidade, com visitas regulares a espaços comerciais, associativos e culturais sediados nas suas imediações (incluindo mercado, lota de peixe e outras organizações sociais) que são transformados em espaços educativos. Para além das actividades educativas regulares, o Raízes oferece formação nos seus âmbitos de acção (ex. educação viva, modelos e práticas pedagógicas, comunidades de aprendizagem) direccionadas a públicos externos.Item The design of co-participation processes in public spaces in São Paulo as university extension project: The revitalization process of Dom Orione and Major Freire Squares(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Sanches, Débora; Ortiz, Sérgio Ricardo Lessa; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentThis work discusses the revitalisation process of Dom Orione Square and Major Freire Square, developed in a university extension project by architecture and urban planning students of Centro Universitário Belas Artes in São Paulo. The Dom Orione project was conducted jointly with Association Novolhar, which provides social inclusion to children and teenagers in need living near the square. Even without a proper playground, the square is used by children all through the week. At weekends a flea market takes place, with local vendors using improvised tents for selling antiquities. To better understand the children’s expectations, the students organised a design and sculpture workshop in which children could express, the changes they wanted in the square in a playful manner. Through the drawings and clay sculptures, the students were able to create a project that met the needs of the local population. In the Major Freire Square, the project was developed in partnership with the NGO "EU RESOLVO", taking also into account the needs of local residents. Due to its proximity to the São Judas subway station, Major Freire Square has a great potential for recreation activities. The students organised meetings with the local population to discuss their needs in order to create a project suited to the locals. It is believed that participatory processes are fundamental for the training of architects and urban planners sensitive to the real-life issues of the city. Consequently, the appropriation of public spaces by the population in general and by children and adolescents in particular, will be better understood and taken into account. In this way, discussing methodologies and development alternatives by participatory projects contributes to future public policies and to the development of responsive public spaces.Item Monte Mimo – A agricultura familiar construindo paisagens regeneradas(CICS.NOVA - Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, 2020) Ferreira, Ana Inês Aires Mesquita Vieira; Costa, Henrique Chaves; CeIED (FCT) - Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e DesenvolvimentoO Monte Mimo apresenta-se como projecto familiar (visa a subsistência da família que o promove) e regenerativo (em termos de sustentabilidade agro-florestal e numa lógica de fortalecimento de relações de proximidade). Cerca de 90% do tempo é dedicado a actividades de agrofloresta, produção hortofrutícola e de animais. Estas actividades são apoiadas por Woofers, voluntários internacionais que trabalham em contexto agrícola em troca de alojamento, alimentação e formação. Apostase na agricultura de proximidade, tendo o Monte Mimo integrado recentemente a Associação para a Manutenção de Agricultura de Proximidade (AMAP) por ser o produtor de hortícolas nos grupos de consumo de Alvalade do Sado e Cercal, onde escoa a sua produção comercializável. A abordagem da AMAP à agricultura, que se pratica no Monte Mimo, salienta a importância de processos participativos na comunidade em que se insira, manifestando-se em acordos de produção e consumo, com compromisso de pagamento e recolha de cabazes com regularidade, partilhando os riscos da escassez e os excedentes da abundância. O Monte Mimo tem colaborado com outras organizações para o fortalecimento de uma rede local na perspectiva da agroecologia (Rede Cooperar – ReCo).Item Understanding co-creation within the public open space development process(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Marušić, Barbara Goličnik; Erjavec, Ina Šuklje; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentCo-creation as an approach has gained increasing interest from both urban planning scholars and practitioners, since it gives an added value of inclusiveness and stakeholder integration into the planning process. To effectively use the co-creation approach for planning and successful establishment of public open spaces it is important to closely relate and adjust it to the different stages of the spatial development timeline. In the chapter, in-depth understanding of the relationship between co-creation activities and the spatial planning and development process of POS is presented with possible benefits as well as obstacles explained. The focus is on defining the comprehensive structure of interlinks and detailed explanation of supportive co-creation activities with the aim to give the useful background for mutual understanding between urban planning professionals and different stakeholders related to urban open space development for quality of life and environment.Item The effect of public places on community resilience. A case study of the role of social and digital tools in the City of Volos (Greece)(Edições Universitárias Lusófonas, 2020) Ruchinskaya, Tatiana; Lalenis, Konstantinos; CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and DevelopmentCommunity resilience provides capacity to speed up recovery from disruptions, minimizes the impact of crises and helps to plan and adapt to long-term urban challenges. Public places are vital structural elements of the urban environment and they are considered useful tools for community resilience if they have physical and social capacities, with inclusiveness as their conceptual basis. This chapter investigates the main resources and activities of community resilience related to urban public places, and explores whether public places are useful tools for risk mitigation, emergency response, recovery and adaptation. A case study in the Greek city of Volos is conducted. The study explores the existing institutional framework and community building for disaster management, it surveys public spaces in Volos, and explores their role in disaster prevention. Furthermore, the case study investigates social risk mitigation practices in public spaces, identifies challenges associated with community resilience and discusses strengths and weaknesses of using digital tools to overcome these challenges. Within this framework, the potential of using Blockchain technology for strengthening community resilience is discussed by elaborating on its features and existing applications.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »